Mumlar
17nci yüzyılda Japon tüccarlar tarafından kullanılıyorken ABD de 19’ncu
yüzyılda kullanılmaya başlandı. Pirinc pazarı Japonyada 1654 yılında kuruldu.
Daha sonra altın ve gümüş pazarları. Munehissa Homma (aka Sokyu Honna) Japon piriç
tüccarı 1700lü yıllarda doğdu. O pirinç ticaretinde pirinç fiyatlarını
izlemede oldukça itibarlı birisiydi. O
temel tedarik ve talep dinamiklerini anlamıştı. Fiyatların belirlenmesinde
duyguların/hislerin olduğunu tespit etti. Piyasa oyuncularını izlemeye karar
verdi ve bu çalışma mum grafiklerinin temelini oluşturdu. O Samuray statüsüne terfi etme noktasına kadar son
derece saygı gördü.Japonlar mumları uzun süre batı dünyasından sakladılar ve
gizli tuttular. 1980lerin sonlarında batılı analistler mum çubuklarına ilgi
duymaya başladılar.
1989 Aralık ayında Steve Nison (Merrill Lynch/Nev york) da mumlar, mum serileri, mum çiftleri ve bunların gücü ve erken haber verme konularında önemini belirten makale yayımladı. Daha sonra bu konuda kitap yazdı. O tarihten sonra da mumlar büyük bir popülarite kazandı ve analistler tarafından yaygın olarak kullanılmaya başlandı.
Mumlar neden sizin alım/satım analizleriniz için önemlidir.?
a. Mumlar pazarların nasıl olduğu konusunda görsel verilerdir. Biz mumlara bakarak açılış, kapanış, en yüksek ve en düşük fiyatlar konusunda fikir sahibi olabiliriz.
b. Mumlar esnektir. Biz mumları tek başına veya teknik analiz araçlarıyla (hareketli ortalama, momentum osilatörü, dow teorisi veya elliot) bir kombinasyon içinde kullanabiliriz. Şahsen ben mum grafikleri destek/direnç belirlemede, trend çizgisi çizmede diğer teknik analiz araçlarıyla birlikte kullanıyorum.
c. Parayla ilgili insan davranışına her zaman korku, açgözlülük ve umut hakimdir. Mum analizleri bize değişen psikolojik faktörleri, alım-satım esnasında insanların birbirleriyle olan etkileşimlerini anlamamızı sağlayacaktır.
d. Mum grafikler bize grafikten daha çok bilgi sağlayacaktır. Çünkü grafik bize kazan-kazan durumuna göre mumlar tarafından ortaya konulan açıklık ve ilave sinyaller hakkında bilgi verecektir. Mum grafiklerini kullanarak piyasaya ne zaman girileceğini, ne zaman çıkılacağını ne zaman uzak durulması gerektiğini öğreneceğiz.
Mum Nedir?
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjCx1lLjKAPs5HHlUHvsRygUvQUXB1mJPesLHxHMZ1RwVjHV2Mf4J1pm8C1BVdJYlWtBqG7vykBHVUepoOPwkM7Mt_8uUtmTh6Wh9WKOa6vqxNgloQrOgcanX_I7zK-A-zX_Y0DugiSTZU/)
Mumun gövde rengi siyah/beyaz veya yeşil/kırmızı olabilir. Şayet kapanış fiyatı açılış fiyatının üzerindeyse mum rengi beyaz/yeşil renkle gösterilir ve piyasaların boğasal (yükselen) olduğu anlamını taşır. Boğasal mumlar birçok platformda beyaz renkle gösterilmektedir. Sizlerde istediğiniz rengi ayarlayabiliriniz. Açılış ve kapanış fiyatları en önemli konudur.Şayet kapanış fiyatı açılış fiyatının altında ise piyasada satış baskısı olduğu anlaşılır. Mum rengi siyah/kırmızı olur ve buna ayı piyasası denir.
Mum gövdesinin uzun olması güçlü alıcı/satış baskısı olduğuna işaret eder. Belirlenen bir zaman diliminde oluşan Uzun beyaz bir gövde alıcıların satıcılardan daha güçlü olduğu ve piyasanın kontrolünü ellerinde tuttuklarını gösterir. Aynı durum tersi içinde geçerlidir.
Küçük ve kısa gövdeler piyasanın az alıcılı ve satıcılı olduğuna işaret eder.