Mumlar
17nci yüzyılda Japon tüccarlar tarafından kullanılıyorken ABD de 19’ncu
yüzyılda kullanılmaya başlandı. Pirinc pazarı Japonyada 1654 yılında kuruldu.
Daha sonra altın ve gümüş pazarları. Munehissa Homma (aka Sokyu Honna) Japon piriç
tüccarı 1700lü yıllarda doğdu. O pirinç ticaretinde pirinç fiyatlarını
izlemede oldukça itibarlı birisiydi. O
temel tedarik ve talep dinamiklerini anlamıştı. Fiyatların belirlenmesinde
duyguların/hislerin olduğunu tespit etti. Piyasa oyuncularını izlemeye karar
verdi ve bu çalışma mum grafiklerinin temelini oluşturdu. O Samuray statüsüne terfi etme noktasına kadar son
derece saygı gördü.Japonlar mumları uzun süre batı dünyasından sakladılar ve
gizli tuttular. 1980lerin sonlarında batılı analistler mum çubuklarına ilgi
duymaya başladılar.
1989 Aralık ayında Steve Nison (Merrill Lynch/Nev york) da mumlar, mum serileri, mum çiftleri ve bunların gücü ve erken haber verme konularında önemini belirten makale yayımladı. Daha sonra bu konuda kitap yazdı. O tarihten sonra da mumlar büyük bir popülarite kazandı ve analistler tarafından yaygın olarak kullanılmaya başlandı.
Mumlar neden sizin alım/satım analizleriniz için önemlidir.?
a. Mumlar pazarların nasıl olduğu konusunda görsel verilerdir. Biz mumlara bakarak açılış, kapanış, en yüksek ve en düşük fiyatlar konusunda fikir sahibi olabiliriz.
b. Mumlar esnektir. Biz mumları tek başına veya teknik analiz araçlarıyla (hareketli ortalama, momentum osilatörü, dow teorisi veya elliot) bir kombinasyon içinde kullanabiliriz. Şahsen ben mum grafikleri destek/direnç belirlemede, trend çizgisi çizmede diğer teknik analiz araçlarıyla birlikte kullanıyorum.